Gezond blijven met een goede lifestyle

We zullen zoals de titel al doet vermoeden hints en tips plaatsen in de vorm van artikelen, video of foto’s op de website. We gaan dieper in bepaalde soorten lifestyle of andere voeding tips die je misschien helpen om fit en gezond te blijven.

Wat is goed voor je lichaam en geest wat vooral niet, dat zijn heel in het kort de ingrediënten voor de Fit en gezond website. Het kunnen uiteenlopende onderwerpen zoals bijvoorbeeld als je een dieet zou volgen, waarom nou juist dat dieet of misschien wel beter om een ander soort te volgen omdat het beter bij jou past en daarbij beter voor je lichaam is.

 

streep-eyes2

VOEDING

 

Iedereen heeft voeding nodig voor groei en het behoud van een gezond lichaam. Verschillende fases in ons leven en activiteiten vragen om verschillende manieren om voeding tot ons te nemen, daarbij ook het voedsel wat je nodig hebt. Zoals een baby heeft om de 4 uur voeding nodig in de vorm van borstvoeding of flesvoeding om de snelle groei te bevorderen. Dit zal geleidelijk overgaan tot vaste voeding.

Uiteindelijk ontwikkelen we ons als mens dat we een normaal patroon van drie keer per dag een maaltijd nodig hebben. Kinderen, tieners en jonge volwassenen eten vaak snacks tussen de maaltijden door omdat de behoefte aan extra energie hoger ligt dan als je een volgroeide volwassen of senior bent. Vaak worden de tussendoortje niet beperkt tot deze leeftijdsgroepen en doen de volwassenen en senioren hetzelfde.

 

streep-eyes2
 

Een aantal belangrijke simpele tips zijn:

 

  • Eet drie maaltijden per dag ontbijt, lunch en diner. Het diner, avondeten hoeft niet de grootste maaltijd te zijn.
  • Eet het liefst mager vlees, gevogelte, vis, bonen, eieren en noten (met de nadruk op bonen en noten)
  • Neem zoveel mogelijk voedingsmiddelen die laag zijn in verzadigde vetten, transvetten, cholesterol , zout (natrium) en toegevoegde suikers.
  • Kijk naar de labels van de producten omdat de eerste vermelde punten op de labels de hoogste concentraties van ingrediënten bevatten.
  • Eet niet te grote porties. Eet net genoeg om je trek te stillen, dus niet overeten door te grote porties.
  • Snacks zijn goed als je maar met mate een snack neemt en de snack bestaat uit fruit, volkoren granen, of noten om de honger te stillen.
  • Vermijd zoveel mogelijk frisdranken em suiker en oppeppende drankjes vanwege de grote hoeveelheid calorieën die deze frisdranken bevatten. Ook kan je meer trek krijgen door de suiker die er in zit.
  • Vermijd het eten van een grote maaltijd voor het slapen gaan om gastro-oesofageale reflux (1) en gewichtstoename te verminderen of te vermijden.
  • Als je boos of depressief bent zal eten geen oplossing zijn om de situatie op te lossen, daardoor kunnen onderliggende problemen verergeren.
  • Probeer kinderen niet te belonen met zoete snacks, geen snoep of dergelijke snacks. Het is bewezen dat men hier een levenslange gewoonte van op na kan houden.
  • Vermijd zware maaltijden in de zomermaanden, vooral tijdens warme dagen.
  • Het bereiden van voedsel op hitte vernietigt de meeste schadelijke bacteriën en andere pathogenen. Als je rauwe voedingsmiddelen wil eten zoals fruit en groenten, moeten ze eerst grondig gewassen worden met veilig om te drinken water vlak voor het eten.
  • Vermijd het eten van rauw of onvoldoende verhit of gebakken vlees.
  • Mensen met ongebruikelijke werktijden (nachtdiensten, zeer vroege diensten, onregelmatige tijden) moet proberen om zich te houden aan een ontbijt, lunch en diner en daarbij zo min mogelijk snacken.
  • Mensen die proberen om gewicht te verliezen (lichaamsvet) moeten zoveel mogelijk vette en zoete voedingsmiddelen vermijden en kunnen beter groenten, fruit en noten eten.

streep-eyes2

Diëten

 

Soms kom je er ineens achter dat je toch wel wat zwaarder bent geworden dan de bedoeling was. Je kijkt terug op jaren geleden toen je een stuk lichter was en misschien zelfs beter in je vel voelde.

Hoe heb je het zover laten komen denk je bij jezelf? Is het het gemak waarmee je soms wel wat meer eet dan eigenlijk de bedoeling is? Beweeg je stukken minder dan de tijd dat je wat minder woog? of is het er echt gewoon ingeslopen en is het tijd om er iets aan te doen?

Dit is het moment dat je bewust bent van dat je wat kilo’s kwijt wil gaan raken, maar hoe?

Je denkt, ik ga maar wat minder eten, maar dan kom je er al snel achter dat het toch lastiger is dan het in eerste instantie lijkt. of ga een dieet volgen? Maar welk dieet is geschikt om blijvend resultaat te geven.

We zullen een aantal diëten beschrijven in het kort waar je misschien wel wat van gehoord hebt, maar niet helemaal weet hoe het daadwerkelijk in zijn werk gaat.

 

streep - eyes2
 

Crashdieet:

 

Je hebt er vast wel eens van gehoord de crash-diëten die kunnen zorgen dat de kilo’s er als het ware af vliegen. Wat er meestal niet word bijverteld wat je er voor moet doen en wat het zoal met je lichaam kan doen. Dit zullen we beschrijven aan de hand van een populair crashdieet het ziekenhuisdieet.

Het ziekenhuisdieet is een dieet die je binnen een week 5 kilo kan laten afvallen. Het dieet komt oorspronkelijk uit het ziekenhuis waar het de bedoeling was patiënten af te laten van in een zo kort mogelijke tijd. Dit meestal omdat de patiënt een ingreep of operatie moest ondergaan waarvoor hij op dat moment te zwaar voor was. De patiënt had hiervoor meestal medische begeleiding, dus als er complicaties met het dieet te voorschijn kwamen konden deze snel worden aangepast.

minder-eten-ziekenhuisdieetHet principe werkt als volgt in het kort beschreven. Elke dag dat je het dieet volgt zal je 1500 tot 1000 calorieën minder binnen krijgen dat je normaal binnen moet krijgen volgens de dagelijkse norm. Dit zal al snel er voor zorgen dat je af gaat vallen. Doordat je minder mag eten krijg je daardoor ook minder essentiële voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om goed te kunnen blijven functioneren. Je zal allereerst je vocht kwijt raken, daardoor lijkt het alsof je heel veel afvalt. Dit is ook zo maar door het vocht wat je verliest, zal je ook belangrijke mineralen en vitamines verliezen.

Daarna zal je reserve worden aangesproken van je lichaam, wat zal resulteren in verlies van je gewicht. Maar het gewicht dat je verliest zal ook je spiermassa zijn, wat je zwakker maakt. Spiermassa heb je juist nodig om vet te verbranden. Door het dieet omdat je niet zoveel mag eten, heb je constant een ‘hongergevoel’ en zal je moeten vechten tegen het gevoel dat je iets wil eten. Ook een groot nadeel van het dieet is dat je jezelf zwak, licht in je hoofd en duizelig kan gaan voelen. Dit komt puur omdat je roofbouw pleegt op je eigen lichaam. Je krijgt tenslotte te weinig goede belangrijke voedingsstoffen binnen om je lichaam functioneel te houden en daar reageert je lichaam op door allerlei signalen te geven aan jou dat het niet verstandig is om door te gaan. Geen energie, futloos en ga zo maar door, maar wel stukken lichter aan het einde van je dieet cyclus.

Wat we hiermee willen schrijven is dat het zeer belangrijk is dat je met je volle verstand te werk gaat als om een dieet gaat waarmee je lichaam gezond moet blijven.

Een goede ziekenhuisdieet vervanger is het Afslank receptenboek, het is niet echt een vervanger maar een alternatief die je grafiek-afslankop een gezonde manier kan laten afvallen. Het laat je zien dat het niet nodig is om extreme maatregelen te nemen om effectief af te vallen. De grafiek die laat zien wat het afslank recepten bijbel voor een effect heeft tegen over een ‘normaal’ dieet.

 

 

 

 

streep-eyes2
 

Regematig bewegen

 

30minutenbewegenWe weten eigenlijk wel allemaal dat bewegen goed voor je is. Aanbevolen is ook dat je 30 minuten per dag beweegt om gezond en redelijk fit te blijven. Het bewegen kan bestaan uit wandelen, fietsen, de hond uitlaten en eventueel sporten. Het geeft je longen lucht en het is bewezen dat als je blijft bewegen je conditie op pijl kan houden. Dan hebben we het niet over topsport, maar een gewone conditie die je kans verkleind tegen chronische ziekten. Er bestaat een lijst met normen wat voor welke leeftijd nodig is om in lichamelijke conditie te blijven. Het lijstje kan je vinden via deze link van het voedingscentrum

 

streep-eyes2